Velden aanpassen op de afrekenpagina van WooCommerce
Op alle Woocommerce webshops krijg je dezelfde velden die ingevuld moeten worden te zien op de afrekenpagina. Ik heb het hier over velden die staan bij factuurgegevens, verzendgegevens en additionele velden (bestelnotities).
Nu is natuurlijk niet elke webshop hetzelfde en wellicht wil jij daarom op jouw website het liefst helemaal zelf bepalen welke velden klanten moeten invullen om een bestelling te plaatsen.
Zo kun je bijvoorbeeld door een extra veld toe te voegen je bezoeker de mogelijkheid geven om een datum uit te zoeken waarop het pakketje bezorgd mag worden. Wanneer je uitsluitend digitale producten verkoopt zou je echter ook iets heel anders kunnen doen en bijvoorbeeld alle velden die je niet nodig hebt weghalen.
In dit artikel kun je lezen hoe je velden kunt weghalen, toevoegen of kunt aanpassen met behulp van de plugin Checkout Field Editor.
Checkout Field Editor
De plugin Checkout Field Editor is een betaalde plugin (vanaf $49,-) die je kunt vinden op de officiële WooCommerce extension pagina. Wij hebben deze plugin zelf op meerdere webshops draaien.
Zodra je de plugin installeert en activeert kun je aan de slag bij WooCommerce -> Checkout fields. Je zal dan op het volgende scherm uitkomen:
Je ziet hier in eerste instantie alle velden die in de sectie factuurgegevens staan. Bovenaan heb je ook nog de mogelijkheid om door te gaan naar de sectie verzendgegevens of additionele velden.
Velden aanpassen
Per sectie kun je alle velden aanpassen. Zo kun je:
- Type aanpassen;
- Labelnaam veranderen;
- Een placeholder tekst toevoegen;
- Positie wijzigen;
- Aangeven dat het veld op een nieuwe rij moet komen;
- Aangeven dat het veld verplicht ingevuld moet worden;
- Of het veld ook in de e-mail moet komen.
Type: Bij Type kun je aangeven om wat voor veld het gaat. Zo kun je onder andere kiezen voor een tekstveld, checkbox, keuzeveld, datumprikker, en nog een aantal dingen meer.
Label: Label staat voor de tekst die een bezoeker te zien krijgt bij het veld op de afrekenpagina.
Placehold / Option values: hier kun je een placeholder tekst plaatsen met bijvoorbeeld een voorbeeld wat ingevuld moet zou kunnen worden. Tevens zou je hier ook opties kunnen invullen waar bezoekers uit moeten kiezen.
Position: Hier kun je aangeven of het veld link of rechts moet staan (bv naast een ander veld) of dat het veld de volledige rij in beslag mag nemen.
Clear row: Wanneer je velden links en rechts hebt aligned kun je een vinkje zetten bij het laatste veld die op dezelfde rij moet staan. Het volgende veld zal dan op een nieuwe rij starten.
Validation rules: Hier kun je validatieregels plaatsen om aan te geven waar het ingevulde veld aan moet voldoen. Zo moet je bij het e-mailadres voor email kiezen, bij telefoonnummer voor number en als een veld verplicht moet zijn kun je hier required invullen.
Display options: Met deze optie kun je aangeven of een veld ook in de e-mails moet komen te staan en op de detailpagina van de bestelling.
Velden verwijderen
Wanneer je een veld wilt verwijderen kan dit ook zonder enige moeite. Het enige wat je hoeft te doen is het veld dat je wilt verwijderen selecteren en op “Disable/Remove checked” te klikken.
Wel moet er bij gezegd worden dat het verwijderen van de standaardvelden mogelijk problemen kan opleveren met sommige plugins.
Velden toevoegen
Indien je velden wilt toevoegen aan de afrekenpagina van je WooCommerce website kun je op “add field” klikken. Er zal vervolgens een lege rij toegevoegd worden die je helemaal zelf mag invullen.
Velden op afrekenpagina resetten
Wanneer alles verkeerd is gelopen of als je ooit weer terug wilt en alleen de standaardvelden wilt gebruiken, dan heb je de mogelijkheid om alles wat je gedaan hebt met de checkout fields weer te resetten.
Om alles te resetten kun je naar WooCommerce -> Systeemstatus -> Tools gaan en dan naar het kopje “checkout field”.
Je kunt hier op de reset knop klikken om alle wijzigen weer ongedaan te maken en terug te gaan naar de standaard velden.
Ivm vakantie, wil ik de webwinkel tijdelijk offline zetten of een melding invoegen in de winkelwagen dat men niet kan bestellen.
Nu heb ik de winkelmelding ingeschakeld, maar deze toont zich alleen onder aan de site. Ik ben bang dat bezoekers deze over het hoofd zien. Hebben jullie een oplossing?
Mvg,
Nathalie
Heel eerlijk, wij zijn van mening dat het altijd mogelijk moet zijn om een bestelling te plaatsen in een webwinkel. Wanneer je dit niet toestaat kost het je geld.
Een betere oplossing in onze ogen zou zijn dat je iemand zoekt die je werkzaamheden even overneemt totdat je weer terug bent van vakantie.
Maar goed, terug naar de vraag. Je zou kunnen kijken of dit voor jou de oplossing is: http://wordpress.stackexchange.com/questions/90410/hide-prices-and-checkout-functionality-in-woocommerce
Hoi,
Is er ook een plugin die klanten de mogelijkheid bied een DHL of DPD afhaalpunt te laten selecteren op de afrekenpagina of bij afleveradres ?
PostNL levert zo’n plugin/applicatie als je een contract aangaat bijvoorbeeld
Mvg
Kijk eens naar de mogelijkheden van deze dienst:
https://www.sendcloud.nl/postnl-dhl-same-day-delivery-woocommerce-plugin/
Hoi,
Is er een gratis alternatief om het verplichte telefoonnummer veld te verwijderen?
Klanten waarderen het niet dat je verplicht een telefoonnummer moet invoeren en het schrikt hun af, immers bij grote webshops hoeven zij dit vaak ook niet.
Heb je een alternatief? Poot mans Swiss knife is weg zag ik, daar kon het mee.
Dank je.
Hier ben ik ook nog voor aan het zoeken. Als u het weet, hoor ik het graag!
Groeten.
We hebben er een klein kennisbank artikel over geschreven: http://www.wcommerce.nl/kennisbank-artikelen/telefoonnummer-niet-verplicht/
Hallo ik heb een vraagje m.b.t. deze plugin. Heb een webwinkel en op zich draait alles goed. Alleen door alle regels van de EU kom ik er niet meer uit. Ik heb begrepen dat wanneer een particulier vanuit een EU land (buiten nederland) een bestelling plaatst je hiervoor gewoon de Nederlandse BTW in rekening brengt. Dat is dus niet zo heel spannend. Alleen treft het nu een onderneming vanuit een ander EU land moet er dus BTW verlegd op de factuur komen te staan EN het BTW nummer van die desbetreffende onderneming.
Punt 1 is dus:
Ik heb wel een veld toegevoegd bij de check out waar men het BTW nummer kan invullen maar…….. Dit veld kan ik dus of op verplicht zetten of op niet verplicht. Zet ik hem verplicht kunnen particulieren geen bestellingen meer plaatsen (ook nederlandse niet) zet ik hem op niet verplicht loop ik het risico dat men hun BTW nummer niet invult en deze dus niet op de factuur komt te staan.
Punt 2: En die is een stuk ingewikkelder. Hoe kan ik nu opvangen dat wanneer een ondernemer uit het buitenland zijn BTW nummer invult dat er BTW verlegt op de factuur komt te staan? En wanneer er geen BTW nummer ingevuld (er dus van uit gaande dat het een particulier uit het buitenland is) wordt er gewoon de Nederlandse BTW gehanteerd wordt? En tevens dat wanneer een Nederlandse ondernemer zijn BTW nummer invult er ook gewoon het Nederlandse tarief gehanteerd wordt en er dan juist niet BTW verlegd op de factuur komt?
Hoop dat iemand mij verder kan helpen want ik heb geen idee hoe dit voor elkaar te gaan krijgen 🙂
Hallo Marcel,
Heb jij hier ondertussen al een oplossing voor gevonden? Zelf zijn wij ook op zoek naar een mogelijkheid hiervoor. Tips zijn erg welkom. Alvast bedankt!
Kijk eens bij de plugin WooCommerce PDF Invoices & Packing Slips evt. icm met WooCommerce EU VAT Compliance (Free)
He Peter,
Dank voor je reactie. Ja de plugin PDF Invoices & Packing Slips heb ik, heb hem ook getest met Woocommerce EU VAT Compliance maar het enige wat ik daarmee voor elkaar krijg is dat het BTW percentage van het desbetreffende land erop komt te staan
Beste,
Hebben jullie misschien enig idee wat er aan de hand kan zijn op een webshop waarbij er geen verzendadres op de “nieuwe bestelling” email staat die mijn klant krijgt bij een nieuwe bestelling, ondanks dat er wel een verzendadres wordt ingevuld door zijn klant(en)
Ik heb zelf geen idee hoe dit op te lossen. Hoop dat iemand het weet.
Alvast dank en groet,
Hallo,
Velden toevoegen werkt prima met deze plugin… maarrrr als ik uitlog en later weer inlog worden de toegevoegde velden niet weer gevuld vanuit de gebruikersgegevens.. Ook mijn pdf factuur plugin neemt deze velden niet mee..
De data (in mijn geval KvK nr) worden niet bewaard en getoond als de gebruiker later weer inlogt..
Doe ik iets niet goed?
Ik heb een vraag met betrekking tot het customizen (aanpassen) van de afrekenpagina. Ik krijg het telefoonnummer (een gratis nummer uit Amerika; die ongetwijfeld niet weten wie ik ben) voor assistentie niet veranderd of weg en ook de email them at info@yourshop.com niet weg of veranderd.
Daarnaast is de taal gemengd Engels en Nederlands, ik zou graag alles in het Nederlands willen.
Weten jullie hoe ik dit aan kan passen?
Mijn checkout blijft veel hangen.
Klanten kunnen wel een product bestellen, hun adres gegevens etc. invullen maar wanneer ze de betaalmethode moeten aanvinken zie je dat hij vast hangt. Er blijft een rondje in draaien en kan niets aanvinken.
Dit is niet altijd want ik krijg ook gewoon bestellingen binnen.
Ik heb alle updates gedaan in WordPress en Woocommerce.
Is er iemand die dit probleem ook heeft/had en een oplossing weet?
Ik heb het “voordeel” dat sommige klanten mailen dat ze niet kunnen bestellen maar ik loop wel klanten mis zo..
Kan iemand mij vertellen hoe ik het automatisch inschrijven voor de nieuwsbrief kan uitzetten op de afrekenpagina?
“Wanneer je uitsluitend digitale producten verkoopt zou je echter ook iets heel anders kunnen doen en bijvoorbeeld alle velden die je niet nodig hebt weghalen”.
Hi! Ik heb een vraag over het volgende: heb een website (online workout video’s, site live mid 2018) waarbij ik geen adres oid nodig heb. Liefst laat ik die ook weg. Maar we zijn toch verplicht door de Belastingdienst om gegevens van de klant (en ook adres) te hebben? En heb ook gegevens van land nodig voor juiste btw percentage…?
Goed artikel, zeker bij een webshop waar je alleen maar downloadbare artikelen koopt is dit wel een must