Instellingen voor accounts in WooCommerce
Afhankelijk van het soort webwinkel dat je hebt kun je regelmatig te maken krijgen met terugkerende klanten.
Deze terugkerende klanten kunnen het prettig vinden om een account aan te maken om ervoor te zorgen dat niet telkens opnieuw alle adresgegevens en dergelijke ingevuld hoeven te worden.
Daarnaast kan het ook zijn dat jij als webwinkeleigenaar mensen wilt verplichten om altijd een account aan te maken en ben je wellicht benieuwd hoe je dit kunt realiseren.
In dit artikel kun je lezen welke instellingen je hebt voor accounts en waar je deze instellingen voor kunt gebruiken.
WooCommerce accounts instellingen
De accounts instellingen in WooCommerce zijn alle instellingen die te maken hebben met de accounts van geregistreerde klanten. Je kunt bij de instellingen voor accounts komen door naar “WooCommerce -> Instellingen -> Accounts” te gaan.
Accountpagina’s
Bij Accountpagina’s kun je de pagina “Mijn account” instellen, waar klanten terecht kunnen om gegevens aan te passen en te bekijken.
Standaard hoort dit al direct goed te staan omdat deze pagina door WooCommerce zelf wordt aangemaakt tijdens de installatie. Staat het bij jou echter om een bepaalde reden niet goed, dan kun je hier dus de juiste pagina selecteren.
Mijn account endpoints
Endpoints zijn speciale URL’s die worden toegevoegd om een specifieke actie op de “Mijn account” pagina te kunnen uitvoeren. Zo kunnen alle klanten hun bestelling bekijken, account bewerken, adresgegevens wijzigen, uitloggen en aangeven dat het wachtwoord vergeten is.
De URL’s die je hier invoert moeten net als alle andere URL’s uniek zijn. Standaard staan de URL’s zoals je hierboven kunt zien na de installatie in het Engels. Dit is in principe geen probleem, maar indien je het wilt wijzigen kun je dit dus hier doen.
Wat wel belangrijk is om te weten is dat je in URL’s geen spaties moet gebruiken of vreemde tekens. Je kunt het beste de URL volledig in kleine letters maken en een spatie vervangen voor een streepje (-). Op deze manier weet je zeker dat alle devices en browsers er goed mee overweg kunnen.
Registratie-opties
Verder heb je op de accounts instellingenpagina van WooCommerce ook nog de registratie-opties.
Je kunt bij de registratie-opties vinkjes zetten bij de methodes hoe mensen zich kunnen registreren. Zo kun je aangeven dat dit mogelijk is op de afrekenpagina en “Mijn account” pagina. Tevens kun je ook aangeven dat je bestaande klanten wilt helpen herinneren om in te loggen bij het afrekenen.
Tot slot heb je ook nog de mogelijkheid om in te stellen of gebruikersnamen en wachtwoorden automatisch gegenereerd moeten worden bij het aanmaken van een account of dat klanten dit zelf mogen doen.
Hoe je afrekenen als gast kunt in- of uitschakelen in WooCommerce
Wanneer je klanten de mogelijkheid wilt geven om als gast af te rekenen hoef je in principe niets te doen. Standaard staat afrekenen als gast namelijk ingeschakeld nadat je WooCommerce hebt geïnstalleerd.
Wil je er echter voor zorgen dat kopers niet als gast mogen afrekenen en verplicht een account moeten aanmaken, dan is dit ook gewoon mogelijk. Om dit in te stellen kun je naar de pagina “WooCommerce -> Instellingen -> Afrekenen” gaan.
Op deze pagina zie je onder het kopje afrekenproces de optie “Activeer afrekenen als gast” staan. Wanneer je hier het vinkje weghaalt zullen alle kopers een klantenaccount moeten aanmaken.
Mocht deze optie om wat voor reden dan ook uitstaan en wil je de bezoekers wel de mogelijkheid geven om als gast af te rekenen, dan kun je bij deze optie een vinkje zetten.
Goedemorgen,
Het komt regelmatig voor dat een klant enkele dagen na de aankoop inlogt om de status van de bestelling te bekijken. De levertijd van onze producten is één week. Nu kunnen ze alleen dingen als in verwerking of voltooid zien. Is het mogelijk om hier wat mee te doen? Dat het voor de klant wat duidelijker wordt?
Met vriendelijke groet,
Annemijn
Niet standaard in ieder geval. Je zou kunnen kijken of er een plugin is waarmee je dat soort dingen kunt toevoegen (weet er helaas niet direct 1).
En als er geen plugin voor is zal je zelf de code moeten induiken (of het door iemand laten doen) om het te realiseren.
Bestelling en betalingen gaan goed als gast.
Als klanten zich willen registeren tijdens de bestelling krijgen ze een foutmelding:
javascript moet ingeschakeld zijn en cookies moeten toegestaan worden om te kunnen registeren.
Hoe kan ik dit oplossen??
Wellicht dat je browser beide opties heeft uitstaan. Sowieso niet handig, aangezien veel websites er gebruik van maken.
Hoi,
Is het ook mogelijk dat klanten een account moeten aanmaken die eerst handmatig goedgekeurd moet worden en dat prijzen enkel zichtbaar zijn als iemand ingelogd is?
Met vriendelijke groet
Ja die optie bestaat. Het is echter geen aan/uit knop in de WooCommerce instellingen. Wellicht dat we hier nog een artikel over schrijven.
…is er dan ook een mogelijkheid dat je per ingelogd account een eigen prijs kan vermelden?
…heb intussen de plugin gevonden:
woocommerce-prices-by-user-role
Is er reeds een artikel om in te stellen dat er eerst een account moet worden aangemaakt en handmatig moet goedgekeurd worden, vooraleer de prijzen zichtbaar zijn?
Alvast bedankt!
Ik heb het probleem dat bezoekers nadat ze iets in de winkelmand hebben geplaatst een lege winkelmand treffen… Dit probleem is alleen maar op te lossen door ze te laten registreren op mijn WordPress website.. Is het ook mogelijk om dit ook zonder in te loggen voor elkaar te krijgen? Ik heb zelfs “Activeer afrekenen als gast” aangevinkt, maar dan nog werkt het niet ;-(
Ik hoop dat jullie mij de oplossing kunnen bieden 😉
Bedankt voor je heldere uitleg. Ik ben net begonnen met Woocommerce en vraag me nu af of je ook kunt uitschakelen dat mensen een account aan kunnen maken. Dat ze dus alleen als gast kunnen afrekenen.
Ik ga voornamelijk mijn workshops in mijn webshop verkopen en vind het niet noodzakelijk dat mensen een account aanmaken.
Ik ben benieuwd naar het antwoord,
Hartelijke groet, Marian-José Valk