Simpele WooCommerce SEO tips Optimaliseer je webshop voor de Google zoekresultaten
Je hebt je webshop een paar maanden online staan maar de verkopen vallen tegen. Je producten zijn van topkwaliteit, maar je bent in Google nog steeds niet goed te vinden op belangrijke zoektermen. Langzamerhand raak je gedemotiveerd en denk je stiekem dat online ondernemen misschien toch niet zo geschikt is voor jouw type business…
Dit is een scenario wat maar al te vaak voorkomt bij ondernemers die besluiten een webshop te starten. Door het gebrek aan kennis over zoekmachine optimalisatie (SEO), worden ze via Google niet of nauwelijks gevonden.
In dit artikel wil ik je daarom voorzien van een aantal simpele tips die je WooCommerce webshop beter vindbaar maken en uiteindelijk kunnen resulteren in meer bezoekers en meer omzet.
Begin met bloggen: Creëer waardevolle content met een persoonlijke touch
Bij een blog heb je nog steeds mensen die denken aan een plek waar je persoonlijke verhalen of opinie artikelen plaatst. Een blog is echter niets meer dan wat jij er van maakt. Wij raden ondernemers daarom aan om actief een blog bij te houden waarbij ze waardevolle artikelen produceren die gerelateerd zijn aan hun producten en diensten.
Daarnaast kun je het artikel ook gebruiken om naar je eigen webshop te refereren. Zo bied je allereerst gratis waardevolle content, creëer je goodwill, en geef je de bezoeker de keuze om het product bij jou aan te schaffen.
Om het wat concreter te maken vind je hieronder wat brede onderwerpen die je in je blog zou kunnen behandelen.
- Tips over de toepassingen van producten
bv. ‘Hoe plan je een motorroute in de Garmin Zumo 595 met BaseCamp’ - Ontkrachten van mythes over bepaalde producten
bv. ‘Is een COAX kabel met keurmerk beter bestendig tegen 4G straling?’ - Reageren op de actualiteiten m.b.t. jouw productgroep of de branche in het geheel
bv. ‘Smelt een Otterbox telefoonhoes bij overmatig gebruik van je Samsung Galaxy s7?’ - Een kijkje achter de schermen van je bedrijf en de werknemers
bv. ‘Maak kennis met Leo, onze GPS expert en fervente wijnliefhebber’
Wees daarnaast niet bang om je eigen persoonlijkheid of de bedrijfscultuur in de schrijfstijl van je blogs te verwerken. Hoe menselijker je het maakt, des te meer bezoekers en klanten zich in jouw verhaal kunnen vinden.
Bezoekers die zich kunnen vinden in jouw manier van schrijven zullen eerder geneigd zijn bij jou een aankoop te doen dan bij een gezichtsloze concurrent.
Breid de merk- en categoriepagina’s uit met waardevolle informatie
De kans is aanwezig dat iemand zoekt op een merk i.p.v. een specifiek product. Zorg er daarom voor dat je merkpagina’s naast een overzicht van producten ook een (uitgebreide) beschrijving bevatten.
Als je naast merkpagina’s ook gebruik maakt van andere categorieën is het van belang dat je iedere categorie van een eigen unieke beschrijving voorziet. Door dit structureel te doen bouw je een netwerk op van waardevolle archiefpagina’s.
Het klinkt wellicht logisch, maar in de praktijk merken we dat zoveel ondernemers merk- en categoriepagina’s verwaarlozen en zo potentieel zoekverkeer mislopen.
Schrijf altijd je eigen productbeschrijvingen, ga niet kopiëren en plakken
Neem altijd de moeite om een zelf uitgebreide productbeschrijving te schrijven. Gebruik absoluut niet de teksten van de fabrikant zelf. De kans is groot dat andere webshops deze ook gebruiken waardoor Google ze gaan zien als copy/paste artikelen die weinig waarde bieden.
Structureer je productbeschrijving in kopjes en tabjes om het zo makkelijk leesbaar te maken voor je klanten.
Gebruik relevante namen voor je afbeeldingen
Afbeeldingen op een (product)pagina helpen je ook te ranken in Google. Zowel in de tekstresultaten als in de afbeeldingen. Zorg er daarom voor dat je productpagina’s worden voorzien van hoge kwaliteit afbeeldingen.
Naast het plaatsen van deze afbeeldingen is het voorzien van een beschrijvende naam enorm belangrijk. Zorg er voor dat je productafbeeldingen niet IMG_3420.jpg
heten of krultang451.jpg
.
Voorzie je afbeeldingen altijd van een beschrijvende naam met het merk, model en type product:
IMG_3420.jpg
→ otterbox_defender_telefoonhoes_samsung_s7.jpg
krultang451.jpg
→ carmen_chopstick_curler_krultang.jpg
Als je de afbeelding voorzien hebt van een beschrijvende naam is het daarna belangrijk dat je tijdens het uploaden de Titel en Alt-tekst van eenzelfde beschrijving te voorziet, maar dan zonder _ of – tekens.
De Titel en de Alt-tekst spelen namelijk een belangrijke rol voor de zoekresultaten in Google Afbeeldingen.
Vraag altijd om reviews of klantbeoordelingen
Reviews of klantbeoordelingen kunnen bepalen of iemand wel of niet een product aanschaft. Hoe vaak ben je zelf niet afgeschrikt door slechte reviews over een product of dienst of ben je juist overgegaan tot een aankoop op basis van positieve gebruikerservaringen?
Daarnaast zijn reviews user generated content, oftewel informatie die door anderen aan jouw website wordt toegevoegd. Dit soort informatie kan ook in je voordeel werken als het gaat om vindbaarheid in de zoekmachines. Google herkent reviews (en reacties) namelijk als een teken dat de pagina actief is en dus waarschijnlijk van extra waarde is.
De meerderheid van je klanten zal overigens niet standaard een review achterlaten, vooral niet als ze tevreden zijn. De ontevreden klant is altijd meer geneigd om een slechte review achter te laten, om zo z’n frustratie te uiten.
Zorg er daarom voor dat al je klanten een week na aankoop standaard een email ontvangen met de vraag of ze een review willen achterlaten. Wil je weten hoe je dit voor elkaar kunt krijgen? Laat het me weten in de reacties..
Aan de slag!
Dit waren slechts een aantal simpele tips die je hopelijk op weg helpen je webshop te optimaliseren voor de Google zoekresultaten.
Onthoud dat je naast Google je klanten ook een plezier doet met een geoptimaliseerde shop. Een blog, uitgebreide productpagina’s, merkpagina’s of klantbeoordelingen zijn niet enkel belangrijk voor Google, ze bieden je bezoekers ook een beter klantervaring en voor jou hopelijk meer verkopen!
Anyway, het implementeren van de tips kosten niet veel moeite, dus ik zou zeggen go for it!
ps. Binnenkort ben ik van plan wat dieper in de SEO materie te duiken met een artikel over de Yoast SEO plugin. Vergeet daarom niet je email adres achter te laten onder dit artikel, dan ontvang je een mailtje zodra het artikel online staat!
Goedenavond
Ik probeer me in te schrijven voor jullie nieuwsbrief maar ik krijg daarbij foutmelding, ongeacht welk mailadres is gebruik
hoi wil mij inschrijven maar lukt niet. Mijn email is degraaffmarjolein@gmail.com
Beste
Ik kan mijn mailadres niet achterlaten, hij geeft een Error aan.
Ik wil graag op de hoogte gehouden worden, gezien wij als kleding importeur/ groothandel gebruik gaan maken van Woocommerce. Bedoeling is dat onze agenten gaan pre-orderen via de app op hun apple tablet.
Vrij pittige materie.
Er moet zeker nog een store locater op de website komen. Hoe dat weet ik nog niet.
Met vriendelijke groet,
Tamara Becker
Kan ik de nieuwsbrief ontvangen?
Het formulier op de site werkt niet…