Winst bekijken in de rapporten van WooCommerce
Na het artikel over rapporten in WooCommerce van afgelopen maandag kwam er een vraag binnen over hoe je de winst kunt bekijken in de rapporten van WooCommerce.
Standaard is dit helaas niet mogelijk. Je kunt alleen de netto verkoop van een bepaalde periode bekijken, maar dit is natuurlijk de netto omzet die je genereert en is dus niet de winst.
In dit artikel zal ik je uitleggen op welke manier je wel de totale winst kunt bekijken in woocommerce.
Cost of Goods
Met de plugin Cost of Goods kun je een nieuw rapport in WooCommerce krijgen waarmee je de totale winst kunt bekijken. Het zal er ongeveer zo uitzien:
Om te beginnen met het bijhouden van de winst zal je bij alle producten de kosten moeten invoeren. Voer hier alleen de kosten in dat het maken of aanschaffen van het product kost.
Om de kosten toe te voegen moet je naar de productpagina gaan en dan naar de box “productgegevens” en het tabblad “algemeen”. Je zal hier direct een veld cost of goods zien staan die je kunt invullen.
Bij variabele producten werkt het ongeveer hetzelfde. Je kunt een standaardbedrag invoeren bij het tabblad “algemeen” en indien er per variatie verschil zit kun je ook nog bij de variatie zelf de cost of goods aanpassen.
Meer werk is het niet, maar afhankelijk van het aantal producten dat je verkoopt kan het nogal een klus zijn om alles in te voeren. Indien alles eenmaal staat heb je echter wel een prachtig overzicht.
Kun je verder nog wat instellen?
Ja, bij “WooCommerce -> Instellingen -> Producten -> Voorraad” heb je nog een aantal instellingen erbij gekregen door deze plugin.
Zo kun je ervoor kiezen om kosten als belasting, verzendkosten en betalingskosten bij de winst te betrekken. Standaard wordt dit niet meegenomen en persoonlijk zou ik dit zo laten. Indien je dit echter om een bepaalde reden wilt inschakelen kun je dit uiteraard gewoon doen.
Hoe zit het met alle bestellingen die al gedaan zijn?
Zoals je hierboven bij de extra instellingen kon zien heeft de pluginmaker hier gelukkig over nagedacht.
Je hebt namelijk de optie “Apply costs to previous orders”, wanneer je hierop klikt worden alle bestellingen nagelopen en zal de winst ook bij de rapporten te zien zijn.
Tot slot heb je bij apply costs to previous orders” ook nog de mogelijkheid om een vinkje te zetten bij “Enable this to Apply Costs to all orders, overriding any previous set costs. Be sure this is what you intend as there’s no going back!”
Dit is af te raden om te doen omdat dan alle bestellingen opnieuw worden berekend met de huidige kosten die je hebt ingesteld. De statistieken zullen dan niet meer kloppen indien je bijvoorbeeld een betere inkoopprijs hebt dan vroeger.