E-mail instellingen in WooCommerce
Je WooCommerce webshop kan op verschillende momenten e-mails versturen. Dit kan naar een klant zijn, maar ook naar jezelf (de website-eigenaar).
WooCommerce bevat de volgende e-mail notificaties die je in- of uit kunt schakelen:
- Nieuwe bestelling (voor website-eigenaar)
- Geannuleerde bestelling (voor website-eigenaar)
- Bestelling in behandeling (voor klant)
- Bestelling afgerond (voor klant)
- Klantfactuur (voor klant)
- Klantnotitie (voor klant)
- Wachtwoord opnieuw instellen (voor klant)
- Nieuw account (voor klant)
Zoals je ziet zijn dit aardig wat e-mails die verstuurd kunnen worden en in dit artikel gaan we wat dieper in op deze e-mails en de instellingen. Daarnaast kun je ook lezen hoe je ervoor kunt zorgen dat je vanuit WordPress een e-mailsjabloon kunt bewerken.
E-mailopties
Wanneer je de e-mails volledig naar wens wilt instellen kun je naar “WooCommerce -> Instellingen -> e-mails” gaan. Je zal dan direct onderstaande instellingen zien staan.
Je kunt hier een naam en e-mailadres invullen die als afzender te zien zijn bij alle mails die naar klanten worden verzonden. Wanneer je iets verder naar beneden kijkt zal je ook de instellingen voor het standaard e-mailsjabloon zien staan.
Je kunt hier zelf een headerafbeelding toevoegen die in alle mails verschijnt en een eigen e-mail footertekst maken. Verder kun je ook nog de basiskleur, achtergrondkleur, e-mailbericht achtergrondkleur en tekstkleur aanpassen, zodat de mails volledig passen bij de kleuren van het design van je website.
Indien je vervolgens wilt bekijken hoe een mail eruit ziet kun je op “Klik hier om je e-mailtemplates te bekijken” klikken.
Nieuwe bestelling e-mail
Bij “Nieuwe bestelling” kun je de instellingen aanpassen van alle mails die je zelf als website-eigenaar krijgt indien er een nieuwe bestelling geplaatst is.
Je hebt als eerste de mogelijkheid om aan te geven of je de e-mails wel of niet wilt ontvangen en indien dit het geval is kun je aangeven naar welk mailadres het verstuurd moet worden (indien het niet de standaard mailadres is) en kun je het onderwerp, e-mailkop en e-mail type aanpassen.
Geannuleerde bestelling
Wanneer een bestelling geannuleerd wordt nadat deze eerst op “wacht op verwerking” of “in de wacht” heeft gestaan, kun je ook een mail ontvangen.
Bij de instellingen kun je eigenlijk precies hetzelfde aanpassen als bij nieuwe bestellingen. Je kunt aangeven naar wel e-mailadres de mail verzonden moet worden en je kunt het onderwerp, e-mailkop en e-mail type wijzigen.
Bestelling in behandeling
Wanneer een klant zijn of haar bestelling betaald heeft wordt de bestelstatus door WooCommerce op “in behandeling” gezet en kun je ervoor kiezen om de klant ook direct een mail te sturen met informatie over de bestellingen.
Voor je klant is het altijd fijn om een extra bevestiging te krijgen dat alles goed is gegaan en daarom is het aan te raden om deze e-mail in te schakelen.
Verder kun je zoals je hierboven ziet niet veel bijzonders aanpassen, alleen het onderwerp, e-mailkop en e-mail type.
Bestelling afgerond
Wanneer je een bestelling hebt verzonden kun je in WooCommerce aangeven dat de bestelling is afgerond. Je kunt ervoor kiezen om je klant hiervan op de hoogte te brengen door deze e-mail notificatie in te schakelen.
Voor de verandering kun je bij bestelling afgerond naast het onderwerp, e-mailkop en e-mail type ook nog wat meer aanpassen. Wanneer je downloadbare producten verkoopt via je webwinkel kun je hier een apart onderwerp en e-mailkop voor maken.
Verder zou je ervoor kunnen kiezen om bijvoorbeeld bij het standaardonderwerp aan te geven dat de bestelling verzonden is in plaats dat de bestelling afgerond is. Dit geeft net wat meer duidelijkheid.
Klantfactuur
In WooCommerce heb je de mogelijkheid om een klantfactuur te sturen naar een klant. Het is echter handiger om op een andere manier facturen te versturen of de e-mailtemplate aan te passen, want de klant krijgt met de standaard klantfactuur van WooCommerce alleen de bestelinformatie en betaallinks zien.
Er zullen dus niet de benodigde gegevens opstaan die verplicht zijn op een factuur in Nederland. Op de website van de belastingdienst kun je bekijken welke gegevens verplicht zijn.
Wanneer je toch de klantfactuur wilt versturen kun je de bovenstaande velden wijzigen. Het gaat wederom om het onderwerp, e-mailkop en e-mailtype. Daarnaast kun je voor niet-betaalde bestellingen een ander onderwerp en kop gebruiken als voor betaalde bestellingen.
Klantnotitie
Je hebt altijd de mogelijkheid om een klantnotitie toe te voegen bij een bestelling. Wanneer je wilt dat de klant op de hoogte gebracht wordt van de notitie kun je klantnotities inschakelen.
Je kunt bij klantnotitie het onderwerp, e-mailkop en e-mail type wijzigen. Zo is het wellicht handiger om in plaats van “Notitie toegevoegd aan uw bestelling” een onderwerp of kop als “Nieuwe informatie over uw bestelling” te gebruiken.
Wachtwoord opnieuw instellen
Wanneer een klant een gebruikersaccount heeft aangemaakt omdat hij of zij bijvoorbeeld in de toekomst niet telkens opnieuw alle gegevens wilt invullen, dan kun je ook een e-mail notificatie inschakelen wanneer de klant zijn of haar wachtwoord is vergeten en dit opnieuw wilt instellen.
Verder is het bij de instellingen wederom een kwestie van even kijken of het onderwerp, e-mailkop en e-mail type voldoet aan je wensen en anders kun je het hier aanpassen.
Nieuw Account
Wanneer een klant een gebruikersaccount aanmaakt, dan kun je de klant hier ook nog een e-mail over sturen.
Wanneer je deze notificatie wilt inschakelen hoef je verder alleen nog maar even te kijken of het onderwerp, e-mailkop en e-mail type goed staat.
Hoe kun je e-mailsjablonen aanpassen?
WooCommerce maakt gebruik van standaard e-mailsjablonen. Wanneer je bepaalde standaard e-mails wilt aanpassen, dan zal je dus een e-mailsjabloon moeten bewerken.
WooCommerce maakt dit je gelukkig niet heel lastig om een sjabloon te bewerken, maar je moet wel enige technische kennis hebben wil je bepaalde dingen echt kunnen wijzigen.
Om een e-mail aan te passen moet je naar de desbetreffende e-mailinstelpagina gaan, bijvoorbeeld nieuwe bestelling, om als eerste het huidige bestand dat hiervoor gebruikt wordt te overschrijven. Je doet dit door op de instelpagina naar het kopje HTML-sjabloon te gaan en dan te klikken op “bestand naar thema kopiëren”.
Het bestand dat voor al deze e-mails gebruikt wordt komt na het klikken op de knop in je eigen thema te staan en wordt vervolgens gebruikt in plaats van het originele bestand.
Wanneer je het sjabloon naar je thema gekopieerd hebt kun je op “sjabloon bekijken” klikken om het volgende zien:
Je hebt hier de mogelijkheid om in de code aan te passen wat je wilt aanpassen om te zorgen dat het e-mailsjabloon volledig naar wens is.
Het e-mailsjabloon staat na het kopiëren tevens in de map van het thema dat je gebruikt. Je zou het bestand dus eventueel ook kunnen aanpassen op je eigen computer met een source code editor als Notepad++ (Windows) of Espresso (Mac).
Help, de WooCommerce e-mails worden niet verzonden
Het kan voorkomen dat je website de mails die WooCommerce hoort te verzenden niet aankomt bij je klant. Dit kan verschillende oorzaken hebben, zoals dat de ipv6 configuratie niet goed staat (indien je hier gebruik van maakt), de serverinstellingen niet helemaal goed staat of weer iets heel anders.
Natuurlijk wil je dit zo snel mogelijk opgelost hebben, zodat je klanten weer bevestigingsmails ontvangen van de bestelling.
Om het op te lossen zou je jouw hostingprovider een mailtje kunnen sturen met de vraag of alles wel goed ingesteld staat, maar er is ook nog een andere oplossing.
Zo zou je gebruik kunnen maken van Sendgrid. Meer hierover kun je in het volgende artikel lezen: De oplossing voor WordPress mails die niet verzonden worden.
Beste Maikel,
Heb je ook tips hoe de e-mail verwerking aangepast c.q. ingesteld dient te worden?
Ik draai nu op 2 sites Woocommerce, maar bij een nieuwe bestelling gaan er geen mails uit naar de webshopbeheerder en de klant over de bestelling.
Op internet rond kijkend zie ik dat ik niet de enige ben met dit probleem, maar een werkende oplossing heb ik nog steeds niet.
Ik verneem graag je reactie.
Met vriendelijke groet,
Bart
Hoort eigenlijk gewoon automatisch goed te staan. Wanneer dit niet het geval is is er meestal op server niveau iets aan de hand, waardoor de mails niet verzonden worden.
Wellicht dat dit artikel je kan helpen: http://www.wpbeginner.com/wp-tutorials/how-to-fix-wordpress-not-sending-email-issue/
Beste Bart
Ook ik had dit zelfde probleem…..
Echter heb ik teveel test bestellingen gedaan…
deze kwamen in postvak ongewenst.
Mailprovider ziet dat het om SPAM gaat, en je ontvangt geen berichten meer.
Bij testen van jouw webshop…. de testmails altijd accepteren als ‘gewenste’ post.
Tip, verander de gegevens in WooCommerce bij: >WooCommerce>Instellingen>Emails> en verander “van”adres en ontvanger(s) ‘nieuwe bestelling in een nieuw emailadres…
en je ontvangt weer Emails !
Hallo,
Duidelijk artikel, bedankt hiervoor.
Ik heb mn e-mail adres als verkoper ingevuld zodat ik de notificatie kan ontvangen wanneer een nieuwe bestelling wordt geplaatst.
Echter krijg ik die mail niet binnen ook niet in de spam box. Enig idee hoe dit kan?
Ook heb ik dit als klant zijnde getest, en krijg ook geen mail binnen dat bestelling is ontvangen.
Ik hoor het graag!
Groeten Tjeerd Visser
Ontvang je helemaal geen mail van WordPress of is het alleen bij de notificaties bij een nieuwe bestelling?
Anders kun je het best net als Bart even kijken naar het artikel op WPbeginner.
Hoi Maikel,
Misschien heb je voor mij ook een snel antwoord: Mijn klant vraagt de gebuiker om een aantal verplichte velden in te vullen bij een bestelling, alleen komen deze velden niet mee bij de mail die mijn klant in de mailbox krijgt om de bestelling te verwerken. waar pas ik dit aan? ook in html sjabloon?
groeten, Mirjam
Dat zal je moeten aanpassen in het sjabloon inderdaad. Op de mailinstellingen pagina kun je bij de desbetreffende mail zien om welk bestand dit gaat.
Ik heb nog een vraag en het antwoord kan ik nergens vinden.. kan ik (zonder te programmeren) in woocommerce nog een extra betaaloptie ‘betalen op rekening’ toevoegen?
Nee, zonder plugin of programmeren is dit niet mogelijk.
Hallo Maikel,
Is het mogelijk om de tekst van de emails ook aan te passen? Dus niet het ontwerp maar eigenlijk de platte tekst. Ik zit met het volgende; bij sommige email Template staat er u en je in tekstblok. Ik zou graag de tekst willen aanpassen naar smaak van de klant. Is dit mogelijk?
Hartelijk bedankt alvast!
Ja dit is mogelijk. Er zit een vertaalbestand bij WooCommerce waar ook de tekst van de e-mails in staan.
Je kunt dit vertalen met een programma als PoEdit of een plugin als Loco Translate.
Zie ook het artikel “WooComerce in het Nederlands instellen” hierin behandel ik ook de plugin.
Hoi Maikel,
Bedankt voor je artikel. Ik heb hetzelfde probleem als hierboven wordt genoemd. Woocommerce verstuurt geen mails bij binnenkomende bestellingen (zowel naar de admin als naar de klant), pas als deze op ‘in behandeling’ worden gezet. Ik kan hier nergens heldere een oplossing/oorzaak voor vinden. Weet jij wat er aan de hand kan zijn?
Groet,
Britte
Het klopt dat je pas een mail krijgt wanneer er een bestelling in behandeling is. Wanneer een bestelling in behandeling is dan is deze ook daadwerkelijk betaald. Eerdere mails zijn dus niet nodig.
Worden de bestellingen bij jouw webwinkel niet automatisch doorgezet naar in behandeling na een betaling?
Hallo Maikel,
Ik heb de plugin van Mollie aangeschaft voor de woocommerce en zit nog in de test modus.
ik begrijp uit jouw vorige reactie dat de klant dus automatisch een mail ontvangt als het product in behandeling is (na betaling) echter wordt deze niet bij ons verstuurd (Mollie in testmodus) . Wij snapten daarom ook niet dat een klant geen mail krijgt ondanks dat hij een product gekocht heeft.
Maar standaard zou dit dus wel moeten. Ook via Molly begrijp ik. Kan het kloppen dat de testmodus van Molly dit nog niet uitvoert?
Wanneer alles goed ingesteld staat kun je het best kijken naar het artikel “De oplossing voor WordPress mails die niet verzonden worden“.
Het zal niet aan de testmodus van Mollie liggen.
Sinds de installatie van WooCommerce krijg ik geen emails.
Als ik in een bestelling iets wijzig, lees ik aan de rechterkant van het scherm:
Bestelling afgerond e-mailmelding handmatig verzonden.
Bij de emailinstellingen in WooCommerce staat het vinkje aan dat hij een email moet sturen. Hoe krijg ik dit op de automatische stand?
Dank voor alle moeite.
Het staat standaard al op automatisch, maar het komt inderdaad op sommige websites voor dat dit niet helemaal goed werkt.
In het volgende artikel kun je lezen hoe je dit kunt oplossen:
De oplossing voor WordPress mails die niet verzonden worden
Hallo,
Waar kan instellen dat het afzenderadres het emailadres van de klant is
als ik een bestelling binnenkrijg?
Al ik nu op reply van een bestelling druk, staat er bij afzender mijn eigen emailadres.
Op de nieuwe bestelling e-mails bedoel je? Voor zover ik weet is dit niet in te stellen omdat dit gewoon een bericht vanuit je website naar jou is.
Wellicht als je de code induikt dat het wel mogelijk is, maar ik zou het zo 1,2,3 niet durven te zeggen.
Hey Maikel,
Ik heb het probleem dat er sommige mensen wel een mail ontvangen na de boeking en sommigen niet.
Enig idee???
Groet
Michael
Vermoedelijk gaat het fout bij gmail en hotmail adressen? Dan zal het liggen aan de ipv6 configuratie.
Je zou dit kunnen oplossen door de ipv6 configuratie van je domeinnaam goed in te stellen, maar je zou ook gebruik kunnen maken van een externe service als Sendgrid. Meer hierover kun je in dit artikel lezen:
https://webtalis.nl/oplossing-wordpress-mails-worden-niet-verzonden/
Hoi Maikel,
Ook ik heb het probleem met WooCommerce. Een probleem zou kunnen zijn, dat ik het e-mail adres gehost heb bij Zoho (zoho.com) en daarvoor ook iets aan mijn DNS heb moeten veranderen. Misschien dat daar het probleem ligt?
Alleen lijkt het mij niet moeten kunnen dat die kleine aanpassing meteen ook zorgt voor het niet versturen van de e-mails. Zoho en Woocommerce zouden toch gewoon moeten kunnen werken?
Alvast bedankt voor je antwoord.
Groet,
Bart
Is moeilijk vanaf hier te zeggen. Heb je bijvoorbeeld al getest of het naar alle mailadressen verkeerd gaat? Wanneer het bijvoorbeeld alleen bij hotmail en gmail verkeerd gaat en niet bij mailadressen van mensen met een eigen domeinnaam of een mailadres hebben bij hun internetprovider, dan kan het ook aan de ipv6 configuratie liggen.
Hoi Maikel,
Ik moet echt weer even een beroep doen op je expertise, want kom er zelf (denk ik) niet uit. Sinds kort komen bestellingen als geannuleerd binnen in de mail, zelfs nadat de klant betaald heeft met Ideal. Dit is natuurlijk erg vervelend.
Nu had ik ergens al gelezen dat je dan de aantal minuten in voorraadbeheer moet weghalen, deze stond bij mij op 60.
Misschien dat dit de oplossing is, maar geen idee, dan moeten we een bestelling afwachten. Voor die tijd wilde ik toch jou vragen of dit je bekend is en of deze oplossing inderdaad klopt?
Ps: dit topic kwam naar boven na mijn zoekopdracht in Google. Het is niet helemaal on-topic, maar komt in de buurt denk. Sorry daarvoor..
Groet,
Karim
Hallo Maikel,
Bedankt voor deze site deze is erg duidelijk en open.
Ik heb zojuist een vraag gesteld in navolging van een vraag van een andere gebruiker.
Desondanks heb ik nog een vraag.
kan ook ergens eenvoudig het letter type van de mail worden aangepast?
Alvast bedankt!
Dan zal je de e-mail templates moeten aanpassen.
Beste Maikel,
Wederom een duidelijk artikel. Ik heb echter een uitdaging. Ik wil bijv. dat een nieuwe bestellingen naar 2 emailadressen gaat. Ik dacht dat op te vangen met de volgende schrijfwijze; ontvanger1@mail.nl ; ontvanger2@mail.nl
Toen er maar 1 emailadres stond ging het goed maar nu niet meer. Hanteert WooCommerce een andere parameter voor een 2e emailadtes?
gr Wil
Hey Wil. Even een komma als scheidingsteken gebruiken ipv een ;
Hoi Maikel,
is het ook mogelijk om een deel van de gevraagde informatie in het bestelformulier als ‘niet verplicht’ om te zetten? Ik kan me voorstellen dat het verplicht moeten invullen van gegevens als telefoonnummer, adres, postcode, plaats, land – conversie verlagend werkt voor een aantal kleine/goedkope producten.
Alvast bedankt, grtz, Linda
Wij gebruiken daar de plugin Checkout fields editor voor: https://woocommerce.com/products/woocommerce-checkout-field-editor/
Bepaalde velden kun je zo weglaten, verplicht stellen, toevoegen, etc.
Hoi Maikel,
Is het ook mogelijk om zelf te bepalen wanneer er emails verzonden gaan worden. Ik zou namelijk de facturen die ik aanmaak met WooCommerce PDF Invoices & Packing Slips pas willen verzenden nadat ik de bestelling heb gecheckt en de status bijv. in behandeling zet of in de wachtrij?
Ik zoek me te pletter maar verdwaal elke keer en vind niks 🙂
gr Wil
Hallo,
Ik zoek me een breuk hoe ik simpel de inhoud van me mail van woocommerce kan aan passen. het gaat bv. om bevestigings-mail naar klanten na een bestelling. Ik kan wel de head en footer veranderen maar weet niet waar ik de inhoud kan veranderen. zoals ”bedankt voor u bestelling, fijn dat u kiest voor ons pruduct bla bla…”
wie kan mij helpen
mvg Frank
Lastig om in een reactie uit te leggen. Ik ga proberen hier volgende week een artikel over te schrijven.
Hallo allen,
Wie kan mij helpen?
Als een klant een bestelling invoert en daarbij een kortingscode gebruikt waarop de producten gratis zijn, gaat de bestelling automatisch naar in behandeling.
Ik wil graag dat de bestelling in de wacht wordt gezet. Nu kan ik dat zelf doen, maar zou graag willen dat dat automatisch gaat.
MVG
Dennis
Ik denk dat je iets nodig hebt zoals Order Status Manager
https://woocommerce.com/products/woocommerce-order-status-manager/
Mijn betaalknop “Bestelling plaatsen” valt buiten beeld. Ik moet het beeld uitzoomen om hem te zien. Dat is niet bepaald klantvriendelijk.
Weet iemand een oplossing?
Hallo allen,
In de e-mail instellingen van Woocommerce zie ik dat de standaardmail bij een geannuleerde bestelling alleen naar mijn e-mailadres wordt verstuurd en niet naar de klant. Hoe kan ik ervoor zorgen dat deze standaardmail ook naar de klant wordt verzonden?
Met vriendelijke groet,
Jarrari
Weet je ook hoe je een klant 1 factuur kunt sturen bij een Woocommerce Subscription product? Ik wil eigenlijk dat de klanten alleen bij hun eerste betaling een bevestiging van betaling krijgen, en dat dit na de eerste keer automatisch gaat (zonder factuur, gewoon automatische incasso per maand).
Nu ontvangen mijn klanten iedere maand een bevestiging van hun betaling. Hoe kan ik dit veranderen?
Zodra we Mollie recurring hebben uitgeprobeerd met de WC subscriptions plugin hebben we hier wellicht antwoord op.
Dag Maikel,
Ik probeer op een of andere manier de WooCommerce factuur naar een ander emailadres dan het gebruikers-adres. Heb jij daar ervaring mee? Als ik bij de gebruikersinformatie een verschillend emailadres invul onder Factuurgegevens wordt dat adres niet geaccepteerd als factuur-verzendadres.
Groet,
Ger.
Dag Maikel,
Is het ook mogelijk om een eigen klantmail toe te voegen buiten de standaard mailtjes die hierboven beschreven worden. Ik zou graag een handmatige mail willen toevoegen wanneer de levering van een bestelling vertraagd is.
Ik hoor het graag.
Gr. Bram